tisdag 18 augusti 2015

"Snälla mormor"

Fick ett sms en dag: "Snälla rara mormor, jag vill jättegärna att du virkar en poncho till mig. Puss Ylva" Det är synnerligen begåvat av en som bara är ca 16 månader att skicka sms...eller hur!?
Ja men hur som helst så kan väl alla förstå att det var ju bara att ta fram virknålen och googla poncho!
Hittade en barnponcho HÄR som jag inspirerades av.
 Måttade lite och la upp 96 m (istället för 112 m som i mönstret) och gjorde 20 mormorsruteränder. Runt halsen gjorde jag två varv halvstolpar där jag hoppade över var fjärde m. Och kanten längs ner gjorde jag fem st i den mittersta m i stolpgruppen och en fm runt lm-bågen varvet ut. Snodden med blommorna frikörde jag. Använde mig av Järbos garn lady (mörkgrå) och lady glitter (svart och ljusgrå)
Superlätt! Måste testa göra en i vuxenstorlek med.
Vansinnigt gullig blev hon allt lilla Y i sin poncho!

3 kommentarer: